Google rezygnuje z FLoC na rzecz Topic API

Wiele się ostatnio dzieje w sieci. Niezmiennie na pierwszym planie stoi Google ze swoimi nowościami, ale również i zmianami, które na bieżąco wprowadza w życie. Niedawno Google poinformował o swoich najnowszych planach dotyczących plików cookie i prywatności. Okazuje się, że pierwsza propozycja z początku 2021 roku o wprowadzeniu zamiennika plików cookie spotkała się z niemałą krytyką wśród wydawców i marketerów. Z tego właśnie względu Google zdecydował się zaproponować inne rozwiązanie.

 

Kohorta zainteresowań

We wcześniejszej propozycji pojawiał się Federated Learning of Cohorts (w skrócie FLoC), czyli system śledzenia sieci, który wykorzystując techniki uczenia maszynowego, dawałby możliwość grupowania użytkowników na podstawie ich historii wyszukiwania. Po zastąpieniu plików cookie FLoC miał analizować historię przeglądania tak, by określać tak zwane „kohorty zainteresowań” użytkowników. 

Prace i testy nad nowym interfejsem rozpoczęły się już w drugim kwartale 2021 roku. FLoC miał być swego rodzaju rewolucją również wśród reklamodawców i zapewniać im skuteczniejszy wybór reklam – bez uszczerbku na prywatności użytkowników.

 

Co się zmienia?

Google pracuje nad serią alternatyw chroniących prywatność pod banerem Privacy Sandbox. FLoC był jednym z najbardziej interesujących pomysłów na system grupowania treści pod względem wzorców przeglądania użytkowników. Jego późniejsza krytyka z okresu próbnego wynikała z obawy o to, że system nadal mógłby być wykorzystywany do śledzenia użytkowników. Google doskonale wie, jak ważna jest prywatność, więc zdecydował się zaproponować inne rozwiązanie. To rozwiązanie to Topic API.

Interfejs Topic API w przeglądarce (Chrome) określa tematy reprezentujące najważniejsze zainteresowania użytkownika w danym tygodniu. To nowa propozycja „piaskownicy prywatności”, która nie tylko poprawia bezpieczeństwo użytkowników w sieci, ale również daje wydawcom, twórcom oraz innym programistom „narzędzia potrzebne do budowania dobrze prosperujących firm, zapewniając wszystkim bezpieczną i zdrową sieć”.

 

Tematy API a sprzedaż nieruchomości

Topic API pozwala przeglądarce (Chrome) określać tematy na podstawie historii wyszukiwania. Tematy reprezentują najważniejsze zainteresowania użytkowników w danym tygodniu i są przechowywane tylko przez okres trzech tygodni, zanim zostaną automatycznie usunięte. Google zapewnia, że tematy są wybierane w całości na urządzeniu, z którego w danym momencie korzysta użytkownik i nie angażują żadnych serwerów zewnętrznych, w tym również serwerów Google. Na nowej funkcjonalności skorzystają zatem nie tylko użytkownicy, ale również partnerzy zewnętrzni oraz reklamodawcy – będziemy mogli wykorzystywać tematy do wyświetlania reklam związanych z zainteresowaniami użytkowników, np. tych dotyczących zakupu bądź sprzedaży nieruchomości.

Topic API daje możliwość wyświetlania trafionych reklam użytkownikom bez użycia takich technik śledzenia jak odciski palców przeglądarki. Celem nowego interfejsu jest zapewnienie ogólnych tematów reklamowych, którymi użytkownik może być w danym tygodniu zainteresowany. Tematy mają być wybierane z taksonomii reklamowej i wnioskowane przez przeglądarkę.

W marcu tego roku Google uruchomił wersję próbną interfejsu Topics API, który wydaje się bardziej ogólny, niż FLoC. Niemniej jednak ma „ułatwić użytkownikom zrozumienie tematów i zarządzanie nimi”. 

Na razie skuteczność interfejsu nie jest jasna, testy wciąż jednak trwają. Ostateczny projekt i inne aspekty techniczne działania tematów mają być określone na podstawie opinii programistów i tego, czego nauczą się algorytmy podczas próby. Jeżeli chodzi o nas, to z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój wydarzeń w tym kierunku.

 

Więcej informacji na temat nowości Google znajdziesz, kontaktując się z nami. Z wielką chęcią przybliżymy Ci temat bezpieczeństwa stron internetowych, polityki prywatności oraz innych rozwiązań, które dziś w branży deweloperskiej mają ogromne znacznie 😄