Metoda OKR, czyli jak stać się Google’m nieruchomości

OKR

Nowy rok to naturalny moment stawiania sobie nowych celów i tworzenia planów. Naszych klientów, czyli przedsiębiorców z branży nieruchomości nie musimy do tego ani zachęcać, ani przekonywać. Deweloperzy najczęściej stawiają sobie i swoim organizacjom ambitne cele i mają świetne, kreatywne pomysły. Niestety sama wizja i nawet najlepsze pomysły są niczym bez realizacji. Jak więc tworzyć ambitne plany ze stuprocentową gwarancją realizacji? Odpowiedzią są 3 litery: OKR.

Metoda OKR wymyślona przez managerów Intela stała się sławna razem z rosnącym znaczeniem firmy (jeszcze wtedy) Google. John Doerr, legendarny amerykański inwestor był pierwszym poważnym partnerem Sergeya Grina i Larry’ego Page’a na etapie gdy ci jeszcze zawieszali serwery w akademiku Uniwersytetu Stanforda. Gdy dokapitalizował ich 12 milionami dolarów za 12% akcji Google’a (pakiet, który dziś wart byłby bagatelne 250 miliardów dolarów 😄) zapytał o metodę zarządzania jaką mają zamiar stosować w firmie. Dwaj genialni informatycy zrobili duże oczy i zapytali go, czy jakąś zna, a on zaproponował OKR. Reszta, jak mówią, jest historią, bo OKR w dalszym ciągu stanowi układ krwionośny Google’a i jak się okazuje, sprawdziła się, gdy był to mikroskopijny startup, i w dalszym ciągu sprawdza się u firmy – giganta.

Zapytacie co ma Google do nieruchomości? Wszystko, jeśli tylko chcecie, aby Wasza firma rozwijała się (jak oni) w tempie dziesięciokrotnym i z firmy tak małej, że nie miała nawet biznesplanu, stała się jedną z 3 najbogatszych spółek świata.

 

Na czym polega metoda OKR i dlaczego tak świetnie naszym zdaniem pasuje do branży nieruchomości?

Objectives and Key Results, czyli Cele i kluczowe rezultaty. Cele, to nic innego jak to, co musi zostać osiągnięte. Cele z samej definicji powinny być istotne, konkretne, praktyczne, a najlepiej również inspirujące. Dobrze zdefiniowane cele chronią firmę przed chaosem i marnowaniem czasu, pieniędzy i wysiłku. Kluczowe rezultaty zaś to punkty odniesienia pozwalające monitorować jak osiągamy wyznaczone cele. Kluczowe rezultaty powinny być: konkretne, osadzone w czasie, ambitne i realistyczne, wymierne i weryfikowalne.

Co ważne, cele mają perspektywę długoterminową, natomiast kluczowe rezultaty powinny być weryfikowane co kwartał i ewoluują wraz z postępem prac. Kiedy wszystkie kluczowe rezultaty zostaną osiągnięte, oznacza to osiągnięcie celu.

W proces OKR włączone są wszystkie osoby w firmie, tak aby każdy rozumiał cel długoterminowy i mógł się przyczynić do jego realizacji. Pozwala to też na zaadresowanie wszystkich elementów planu i w pewnym sensie podzielenie obowiązków.

OKR - z celu na mniejsze, kluczowe rezultaty

 

 

OKR IRL (in real life 😉)

Przykład? Nasz klient, średniej wielkości lokalny deweloper postawił sobie za cel wejście na rynek w innym mieście. Taki ruch niesie za sobą sporo trudności i ryzyka (w końcu do tej pory budował w mieście, które zna jak własną kieszeń), ale dla firmy jest to olbrzymia szansa na rozwój i poprawienie rentowności na rynku, który nie jest równie nasycony co dotychczasowy, że o dywersyfikacji ryzyka nie wspomnę. Gdy więc podzielił się z DeveloPRO swoim pomysłem, cały nasz zespół zareagował z entuzjazmem, bo mogliśmy mu pomóc na dwóch poziomach: począwszy od znajomości specyfiki nowego rynku, poszukiwania odpowiednich terenów, poprzez poprowadzenie całego marketingu nowej inwestycji, na stworzeniu lokalnego biura sprzedaży skończywszy – czyli wszystko, co DeveloPRO oferuje swoim klientom. Jednak w tym wypadku, okazaliśmy się przydatni również na innym poziomie, gdyż nasz klient nieco obawiał się tego ruchu i rozważał jak najlepiej zdefiniować i wdrożyć swój plan. I tu na pomoc przyszła metoda OKR.

Tego rodzaju ćwiczenie należy przeprowadzać razem z zespołem, ponieważ każdy zatrudniony przez nas specjalista najlepiej orientuje się w swojej dziedzinie. Co więcej, metoda OKR jest świetnym narzędziem budowania zaangażowania u pracowników, zwiększając ich poczucie sprawstwa i pokazując jak duży sens mają ich działania. W ten sposób, zaczynając od wizji-celu, rozbijamy go na poszczególne elementy/rezultaty, dzięki czemu jednocześnie powstaje i plan działania, i kaskada zadań rozdzielona na poszczególnych członków zespołu. Tak też się stało w przypadku naszego klienta: na wspólnych warsztatach udało się wypracować bardzo konkretne kluczowe rezultaty dla każdego członka zespołu dewelopera (i DeveloPRO!). Dzięki temu cel, który początkowo wydawał się zespołowi onieśmielająco trudny i skomplikowany, nagle stał się osiągalny i bliższy niż ktokolwiek przypuszczał.

 

Słoń a OKR

Desmond Tutu powiedział kiedyś słynny bon mot: „Jak zjeść słonia? Po kawałku” 😄

Tym właściwie można by streścić metodę OKR. Znajdź słonia, czyli postaw sobie ambitny, ważny i inspirujący cel, po czym podziel go na mierzalne, konkretne, określone w czasie kawałki, przydziel je odpowiednim osobom w swoim zespole i co kwartał weryfikujcie wspólnie jak „słoń” znika w oczach, a twoja firma osiąga cele, które wydawały się niemożliwe do osiągnięcia.  Wszystkich zainteresowanych poszukiwaniem strategicznego słonia, serdecznie zapraszamy do współpracy z DeveloPRO, gdzie pomagamy deweloperom rozwijać biznes nieruchomościowy mądrze i skutecznie.