AI w biznesie nieruchomościowym – science fiction czy szansa?

AI w biznesie nieruchomościowym

ludzie mają tendencje do przeceniania krótkoterminowych skutków technologii i niedoceniania jej długoterminowych skutków” prawo Amary

AI to obecnie dwie najpopularniejsze literki łacińskiego alfabetu, gdyż w związku z ostatnio obserwowanym skokowym rozwojem sztucznej inteligencji, są one na ustach wszystkich. I trudno się dziwić, skoro ChatGPT jest w stanie wygenerować treści wystarczające, aby zdać egzaminy na studiach MBA, a programy graficzne typu DallE 2 tworzą w kilka sekund ilustracje, które najbardziej doświadczonym grafikom zajmowały dni pracy. Ale czy poza – imponującymi, przyznajemy – osiągnięciami w np. generowaniu treści czy wizualizacji sztuczna inteligencja może realnie wpłynąć na nasz biznes? I jaki może to być wpływ na branżę nieruchomości?

 

Jak twierdzą naczelni polscy futurolodzy, prof. Jemielniak i prof. Przegalińska, AI w biznesie stanie się wkrótce po prostu biznesem; tak jak z technologią komputerową, najpierw zastanawialiśmy się jak (i czy!) da się IT zastosować w codziennym życiu zawodowym, dziś konia z rzędem temu, kto jest w stanie prowadzić biznes bez komputera. I oczywiście nie twierdzimy, że AI rozwiąże wszystkie nasze problemy, w końcu jak każda technologia jest narzędziem z ograniczeniami. Zaś przy wdrażaniu nie obejdzie się bez błędów i wpadek, jak w ostatnio głośnym przypadku Google, który pokazując błędną informację w reklamie Barda stracił na wartości akcji… 100 miliardów dolarów (choć nie wiadomo, czy błąd popełnił sam AI-owski Bard, czy może agencja reklamowa, która przygotowała grafikę). Ale chcemy czy nie, AI wkracza w nasze życie i biznes na poważnie i nie pozostaje nam nic innego, niż zastanowić się jak AI pomoże nam skuteczniej korzystać z szans biznesowych.

Czym jest AI?

Pod terminem sztuczna inteligencja (artificial inteligence) kryje się aż 10 obszarów technologicznych, co nie ułatwia zrozumienia i tak już trudnego pojęcia. Są to: sieci neuronowe (czyli programy naśladujące działanie mózgu człowieka i są stosowane np. w rozpoznawaniu obrazów i głosów, tłumaczeń i samochodów autonomicznych), algorytmy genetyczne (służące do rozwiązywania bardzo skomplikowanych problemów tworząc „populacje” rozwiązań, które ewoluują z czasem), logika rozmyta (system logiczny zakładający stopniowalność prawdy, wykorzystywana w systemach kontrolujących), rozumowanie probabilistyczne (szczególnie przydatne, gdy mamy niepełne lub niepewne dane – świetne narzędzie do diagnozy medycznej), drzewa decyzyjne (algorytm uczenia maszynowego szczególnie wykorzystywany w np. scoringu kredytowym czy wykrywaniu oszustw), maszyny wektorów pomocniczych (analogiczne do drzew decyzyjnych narzędzia uczenia maszynowego do zadań opartych na klasyfikacji i regresji), sieci bayesowskie (probabilistyczny model graficzny również wykorzystywany w ratingach kredytowych i wykrywaniu przestępstw), systemy eksperckie (czyli sztuczna inteligencja do rozwiązywania problemów wymagających ludzkiej ekspertyzy – dość stara technologia, ale wciąż w użyciu np. w medycynie czy branży finansowej), przetwarzanie języka naturalnego (na niej oparte są znane nam wszystkim chatboty, ale i translatory) i wreszcie coś, co przeciętnemu zjadaczowi chleba najbardziej kojarzy się z AI – robotyka (a dokładniej projektowanie i sterowanie robotami).

AI a nieruchomości

No tak, tyle teorii, a jak to się ma do nieruchomości? Odpowiadając krótko: trudno powiedzieć, ponieważ jest to dziedzina tak dynamicznie się rozwijająca, że z dnia na dzień może pojawić się narzędzie całkowicie rewolucjonizujące kanały sprzedaży mieszkań albo, jak Flippy 2 z Miso Robotics smażący idealne hamburgery, pojawi się robot, który doskonale muruje i tynkuje. Dlatego przede wszystkim warto jest spojrzeć z nieco wyższej perspektywy, a mianowicie wykorzystać AI w strategii biznesowej.

 

W jakich obszarach strategicznych można budować przewagę konkurencyjną za pomocą AI?

  • Optymalizacji wewnętrznych procesów i struktur

  • Produktów I usług oferowanych przez naszą firmę

  • Kanałów dystrybucji I monetyzacji produktów I usług

  • Analizy rynku I rozumienia konsumenta

 

W DeveloPRO, z oczywistych względów przyglądamy się najmocniej ostatniemu z wymienionych obszarów, o czym chętnie opowiemy podczas spotkania. Niemniej jednak w każdym z powyższych wymiarów firmy deweloperskiej warto jest wziąć pod uwagę możliwości sztucznej inteligencji i rozważyć zastosowanie jej w celu rozwijania biznesu. Żeby to zrobić mądrze, warto zrozumieć swój model biznesowy i poszukać w nim dwóch elementów: swojej najmocniejszej strony i przewagi, za którą klienci są gotowi zapłacić i na której warto się skupić oraz elementów, które można zastąpić lub uefektywnić za pomocą narzędzi AI.

 

Przykłady? Analiza rynku – w przypadku branży nieruchomości trudne, ale przynoszące realną przewagę informacje o zachowaniach, postawach i potrzebach konsumentów. Zważywszy długi okres realizacji inwestycji, trzymanie ręki na pulsie zmieniających się preferencjach potencjalnych klientów może mieć olbrzymi wpływ na powodzenie inwestycji, bo umożliwi nam odpowiednią „zmianę kursu” w odpowiednim momencie. Tworzenie tego rodzaju analiz było jak dotychczas niezmiernie drogie i pracochłonne, w związku z czym dostępne jedynie największym graczom. Dziś, efektywne narzędzia oparte o AI mogą przygotować dogłębne analizy rynku dostępne na wyciągnięcie ręki.

 

Drugim obszarem, który wydaje się wyjątkowo obiecujący pod względem możliwości usprawnienia go przez AI jest, paradoksalnie, obsługa klienta. Wydawałoby się, że nie da się w tym zakresie zastąpić człowieka i waga wysokiego standardu obsługi jest w przypadku produktu tak wielkiego znaczenia jak w branży nieruchomości nie do przecenienia. I dlatego wykorzystanie narzędzi opartych na AI, które są w stanie przewidzieć którzy klienci będą potrzebować zindywidualizowanej obsługi, i w jakich kwestiach mogą mieć problemy może stanowić różnicę pomiędzy efektywnym zrealizowaniem sprzedaży, a straconą szansą i niezadowolonym niedoszłym klientem.

 

I w końcu, jak to marketingowcy, nie możemy pominąć narzędzi, które pomagają w tworzeniu contentu, którym konsumenci nie mogą się oprzeć. Jednym z ciekawszych przykładów jest wypuszczona w styczniu nvidia Broadcast 1.4 (https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/broadcasting/broadcast-sdk/resources/) – oprogramowanie do nagrywania i telekonferencji, które zapewnia nam w domu warunki profesjonalnego studia telewizyjnego z fenomenalnym rozwiązaniem opartym na AI zapewniającym kontakt wzrokowy z widzami, nawet jeśli czytamy z promptera 😊 Aplikacje typu Voicemod (https://www.voicemod.net/)z kolei potrafią podmieniać głos w czasie rzeczywistym, tak, że podczas wystąpienia czy nagrania możemy zacząć mówić aksamitnym altem Krystyny Czubówny. No i wreszcie niewyobrażalne wydawałoby się – komponowanie muzyki przez AI. Otóż Riffusion (https://www.riffusion.com/) to narzędzie, które na podstawie opisu tworzy muzykę.

 

Przykłady można by mnożyć, i z każdym kolejnym dniem dopisywać nowe narzędzia i możliwości. Z przyjemnością opowiemy o tym jak możemy wesprzeć Państwa firmę we wdrażaniu narzędzi opartych na AI w zakresie strategii, marketingu i sprzedaży nieruchomości. A na deser, kilka narzędzi AI które zespół DeveloPRO eksploruje aby sprawdzić, które z nich najlepiej wspomogą biznes deweloperski:

  1. Photosonic AI – Twórz realistyczne lub artystyczne obrazy z dowolnego opisu tekstowego, używając najnowocześniejszego modelu text-to-image AI. Nie musisz umieć projektować. Po prostu generuj obrazy w ciągu kilku sekund. https://buff.ly/3qC4bVr
  2. Tribescaler – Działasz na Twitterze? Dzięki niemu możesz szybciej tworzyć lepsze nagłówki i oszczędzisz kilkadziesiąt godzin. Pisz szybciej i przede wszystkim skuteczniej. https://buff.ly/3VUPP0p
  3. ClipDrop – Usuń obiekty, ludzi, tekst i wady ze swoich zdjęć w pełni automatycznie. Powiększaj swoje zdjęcia o 2x lub 4x w ciągu kilku sekund. https://buff.ly/3dQZvDQ
  4. Synthesia – Platforma internetowa do tworzenia filmów z awatarami i głosami AI. Prosta, intuicyjna i nie wymaga wcześniejszej wiedzy na temat tworzenia wideo. Twórz profesjonalne filmy w ponad 60 językach. https://buff.ly/2IVFbq0
  5. Supermeme – Generuj memy za pomocą AI. Wpisz zdanie, a AI automatycznie wybiera szablon i stworzy podpis. Wystarczy opisać emocję, której szukasz, a dostaniesz odpowiedni szablon. https://buff.ly/3Pl2p6A
  6. Unscreen – Produkcja wideo bez tła wymagała skomplikowanych i kłopotliwych technik. Unscreen analizuje Twoje wideo w 100% automatycznie i generuje zatrważającej jakości rezultaty. https://buff.ly/3ay98V5
  7. Reface AI – Aplikacja, w której można zamienić twarze w filmach, GIF-ach i memach z jednym selfie. Możesz stać się twarzą popularnych klipów telewizyjnych i filmowych. https://buff.ly/3VL7ffX
  8. Excel AI Formula Generator – Zamień instrukcje tekstowe w excelową formułę w kilka sekund. Nie musisz poszukiwać rozwiązań w Internecie, bo generator załatwi to od ręki. https://buff.ly/3b9UMQU